söndag 31 oktober 2010
..gina tricot goes cougar..
Ford Cougar var en konceptbil Ford tog fram 1963 som aldrig kom i direkt tillverkning. Namnet dök senare upp i Mercuryfamiljen som en ren muskelbil. Båda varianterna tänkta som rivaler till Dodge Challenger och Pontiac Firebird. Ungdomsbilar alltså.
Modellen degenererade utseendemässigt från och med 1978 ungefär och blev mer och mer tråkig och familjebetonad. Målgruppen mer fyrtioåringsish typ. 1999 dök dock Ford Cougar upp i Europa igen som ett litet sportigt alternativ, återigen fyrtioåringen som målgrupp. Dennis Hopper gjorde en reklamfilm för den, passande nog anknytande till filmen Easy Rider eftersom LSD måste spelat en avgörande roll i hans beslut att tacka ja till den. Bara det att Mercuryn byggdes på samma plattform som Ford Mondeo straffar ju ut den direkt.
Den vakne läsaren undrar nog vad Gina Tricot har med detta att göra. Jo, det verkar som detta ungdomsinriktade företag gör en Cougarglidning. Fyrtio är det nya tjugo påstår man "over there". Att Gina Tricot tror att det funkar tvärtom också förstår man när man ser deras nya reklam. Har inte leopard alltid varit den fyrtioårskrisande kvinnans signum och knep för att lura till sig ett (yngre) byte? Varför skulle en tjugoåring vilja identifiera sig med det? Krisar vi redan vid tjugo nuförtiden?
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar