torsdag 15 mars 2012

..at your service..

 
Idag var jag på besök i en butik, en ganska liten Ica supermarketbutik men bra på färskvaror. Medan jag var där kom det in en äldre dam och bad att få prata med köttkillen, det fick hon. Hon hade köpt färdigpackade grytbitar (jag har åsikter om fabrikspackat kött, men inte i det här inlägget) som, trots att hon kokat dem i två timmar var "sega som skosulor". Köttkillen och tanten pratade kött, köttgrytor och om att det var bättre förr en liten stund. Sen fick tanten en ursäkt å köttpacketeringsföretegets vägnar samt pengarna tillbaka. Nöjd kund!

Efter besöket stannade jag vid Statoil eftersom jag skulle tvätta bilen. Jag gick in och köpte en tvätt, utan borstar eftersom jag har en lös frontspoiler (mitt fel, dörrkarmen på mitt garage har sett bättre ut). Vi pratade lite om nationella bilbältesveckan (denna vecka), vintern och den kommande våren. När jag fick tvättkoden fick jag även en förpackning med putsdukar. Eftersom jag har en ansenlig samling i bilen tackade jag nej till denna. "Ja men ta en gratis kaffe istället då" sade mackkillen "så du har någonting att göra under tiden". Trevligt, tyckte jag. Nöjd kund!

När jag kom tillbaka till Uppsala besökte jag två bilhandlare, eftersom jag ska byta bil så småningom. På den första, den lokala BMW-handlaren gick jag runt en sväng, provsatt några bilar, bläddrade i broschyrstället och försökte få ögonkontakt med någon säljare, vilket inte lyckades. Efter att ha gått runt i en kvart, det var jag och en annan kund inne samtidigt, tröttnade jag och gick tvärs över gatan till Bilia för att se vad de hade att erbjuda.
Där stod tre försäljare och drack kaffe samt pratade med en ung dam med en liten jäwla hund. En av dem morsade när jag gick förbi. I ett av kontoren satt ytterligare två säljare och fikade. Under de tio minuter jag tittade och klämde på de nya bilarna kom ingen fram och undrade om jag ville ha hjälp så jag gick. Då var alla väldigt upptagna med kvinnan och hunden så de märkte nog inte ens att jag gick. Inte nöjd kund.

Hur svårt kan det vara och hur lite behövs det inte för att man som kund ska känna sig sedd och uppskattad? Lite vanlig hyfs och fason.

Blir det mindre viktigt med en bra kundkontakt ju större och dyrare produkter man säljer?

Inga kommentarer: